reklama

Jáchym Topol - Anděl

Smrad a špína starej Prahy sa mi zaryli hlboko do očí. Chcela som prestať, chcela som sa nadýchnuť, ale silná päsť zovrela moje hrdlo. Nebolo už cesty späť. Musela som túto knihu dočítať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)
Jáchym Topol
Jáchym Topol 

Bukowski je síce dobrý autor, ale Topol vám bude bližší.

Českého spisovateľa, prozaika, novinára, hudobníka (a bohviečo ešte) Jáchyma Topola som objavila pred rokom. Počula som na neho veľmi neurčité reakcie a preto som sa rozhodla ho "okoštovať". Niektorí mi vraveli, že je pesimista, píše samé hovna a jeho texty nemajú zmysel. Iní nešetrili svojimi superlatívami a o Jáchymovi spievali hotové ódy. I ja si jednu zaspievam! Je síce pesimista, ale v tom hnusne autentickom realizme mu ani iné nezostáva. Píše síce samé hovna, ale kto by písal samé fialky o drogách, feťákoch a socializme? A jeho texty zmysel skutočne majú, ale ono ich treba aspoň raz za život vidieť.
Ja som sa vrhla na jeho knížku Anděl z 1995. A aký pocit mi priniesla tato kniha? Svojou atmosférou mi hneď na začiatku pripomenula Wir Kinder vom Bahnhof Zoo (My deti zo stanice Zoo). Praha mi po pravde nikdy neprišla špinavjšia a nechutnejšia. Jatek, hlavný hrdina, ktorý je rovnako prehnitý ako samotné prostredie tomu nijako nepomáha. Feťák, rebel, mudrlant a chlap. V troch časových kompozíciách rozvetvuje jeho príbeh o minulosti, prítomnosti a budúcnoti. Dej nie je lineárne rozložený, ale posplietaný a rozhádzaný. Tento efekt umocňuje i stav v akom sa sám Jatek nachádza.
Najkrajšia pasáž knihy pre mňa bolo obdobie v Paríži. Chvíľkami to bola až čistá závisť, čo so mnou lomcovala. Jatek tam žije svoj bohémsky život s takým pátosom, že mi to normálne učarovalo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A verdikt? Pred vašimi zrakmi sa deje všetko a zároveň nič. Mačkáte knihu silne v rukách a čakáte, že z nej potečie krv, ale márne. Len čítate a čítate. Vzduch vám príde zrazu trpkejší, svet skazenejší a minulosť už viac nevidíte ako retro-komunistické Pelíšky.

kristina pupakova

kristina pupakova

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  1x

čítam často knihy, ale rýchlo zabúdam čo v nich bolo, preto si to sem vždy radšej prídem zaznačiť... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu